Je zoekt een methode om nu eindelijk je streefgewicht te bereiken en te behouden. Je snakt naar rust in je hoofd en wilt af van al die dwangmatige gedachten over eten, welke je leven al veel te lang beheersen.…

Eetstoornissen

In Nederland nemen anorexia, boulimia en binge-eating elk jaar toe. Ongeveer 250.000 mensen hebben een eetstoornis. Meer dan 100.000 hiervan zijn meisjes tussen de 12 en 18 jaar. Het exacte aantal is moeilijk vast te stellen, aangezien veel mensen zich schamen voor hun stoornis en zich niet melden bij een (huis)arts of andere hulpverlener.

Een Eetstoornis is een gedragsstoornis met meestal ernstige en langdurige gezondheidsschade. Centraal staat de constante mentale en emotionele betrokkenheid bij het onderwerp “eten”. Het gaat om voedselinname of -weigering en is gerelateerd aan psychosociale stoornissen en attitudes ten opzichte van het eigen lichaam (psychosomatiek). (bron: Wikipedia)

Eetbuien en onbedwingbare trek (‘cravings’)

Eetbuien, vreetbuien, eet-aanvallen, vreet-aanvallen, onbedwingbaar moeten eten, dwangmatig eten, onbedwingbare suikerbehoefte…. Hoe je het ook noemt, het komt vaak ’s avonds of zelfs ’s nachts voor. In sommige van deze eetaanvallen, worden enorme hoeveelheden voedsel in hoog tempo naar binnen gewerkt. En dit terwijl de persoon kwestie meestal niet eens honger heeft. De mensen die dit treft vertellen dat ze een onverzadigbaar verlangen, een innerlijke dwang voelen, die elke redelijke gedachte uitschakelt. Alsof ze in trance zijn en gewoonweg moeten eten!

Tegenmaatregelen nemen

Mensen die boulimia hebben ontwikkeld nemen tegenmaatregelen. Ze geven over, gebruiken laxeermiddelen, doen aan overmatige lichaamsbeweging, volgen extreme diëten tussen de eetaanvallen door. Hierdoor houden ze tot op zeker hoogte hun gewichtonder controle. Bij Binge Eating is dit anders. Meestal worden er geen tegenmaatregelen genomen, waardoor de persoon in kwestie zichzelf voortdurend dikker ziet worden. Schuld, schaamte, gevoelens van minderwaardigheid en een gestaag afnemend gevoel van eigenwaarde zijn, om zo te zeggen, bijwerkingen van deze cyclus. Er kunnen zo na verloop van tijd lichamelijke- en mentale klachten ontstaan als gevolg van deze extreme stress voor het lichaam.

Is dit herkenbaar?

Als je dit nu leest en jezelf hierin herkend, dan vertel ik je natuurlijk niets nieuws. Jij weet als geen ander hoe het is om geen controle te hebben over je eetgedrag. Mogelijk ben je al heel lang op zoek naar een oplossing en heb je die nog niet gevonden, je nog te veel geschaamd dit überhaupt met iemand te delen, of juist al van alles nodeloos geprobeerd.

Conventionele behandelingsmethoden

Aan de ene kant worden voedingsplannen opgesteld, waaraan moet worden voldaan om overdag evenwichtig en voldoende te eten, zodat er ’s avonds/’s nachts geen aanvallen meer zijn met dwangmatig eten. Echter, vaak blijkt dat dit voedingsplan juist het dwangmatig eten, de eetaanvallen, verhoogt! Anderzijds worden psychotherapie, gezinstherapieprogramma’s, gedragstherapie en medicamenteuze therapie (bijvoorbeeld antidepressiva) gebruikt. Al deze maatregelen, zelfs al zijn ze gecombineerd, helpen vaak slechts langzaam of niet volledig!

Mijn behandelconcept

Door mijn werk met honderden cliënten, die al jaren of vaak zelfs decennia lijden aan deze bijna ontembare dwangmatige hongeraanvallen, vond ik de ware verbanden tussen lichaam en geest die tot dit gedrag leiden. Op basis van deze ervaringen heb ik een behandelconcept ontwikkeld dat zowel de psychologisch-emotionele oorzaken (hoe lang geleden ook) als hun invloed op de biochemische processen in het lichaam behandelt.

Je zoekt een methode om nu eindelijk je streefgewicht te bereiken en te behouden. Je snakt naar rust in je hoofd en wilt af van al die gedachten over eten, welke je leven al veel te lang beheersen.…

HypnoSlim® is efficiënt en duurzaam

Het is een concept voor blijvende gewichtsafname. Met HypnoSlim® word je in staat gesteld om op een duurzamere manier holistischer te leven en zo een natuurlijk en plezierig eetgedrag te vinden. Een manier die precies goed is voor jou en bij jou past.

Het helpt je onder andere:

• Te stoppen met eten als je vol bent
• Langzamer te eten
• Om alleen te eten als je honger hebt
• Kleinere porties te eten
• Om gezondere eetgewoonten te leren
• Je verlangen naar junkfood en zoetigheid te verminderen
• Je stofwisseling te stimuleren
• Om meer zelfvertrouwen te krijgen
• Om een positief zelfbeeld te krijgen
• Bij het verminderen van stress en spanning

Veel nadruk wordt gelegd op het verminderen van stress en spanning – omdat stress je dik maakt! Wanneer de hersenen het “stresssignaal” ontvangen, reageren zij altijd op dezelfde manier. Of het nu gaat om bang zijn, langdurige zorgen over een familielid, een onbegrijpelijke vervelende leidinggevende: de bijnieren worden bliksemsnel geinformeerd om Adrenaline en Cortisol te produceren.

Cortisol reguleert samen met adrenaline de bloedsuikerspiegel. Beide verhogen de bloedsuikerspiegel, die ook het aandeel insuline verhoogt. Echter, met een hoog insulineniveau, wordt de vetverbranding vertraagd en in plaats daarvan wordt de koolhydraten verbranding versneld. Immers, het lichaam is geprogrammeerd om bij stress zo spoedig mogelijk veel energie te leveren! Wanneer het ‘stressalarm’ dus afgaat, wordt met adrenaline en cortisolafgifte ook bloed geloosd uit de spijsverteringsorganen en steeds meer in de spieren en het hart. Processen zoals spijsvertering, absorptie en uitscheiding worden zo vertraagd. Dat wil zeggen. ELKE permanente stress gaat gewichtsafname tegen!

Ben je klaar voor verandering?

Meld je dan nu aan voor een intakegesprek!